TRYB JASNY/CIEMNY

Translate

Frauenkirche w Dreźnie – Kościół Maryi i duchowa architektura Europy

 


 

Frauenkirche w Dreźnie – Kościół Maryi i duchowa architektura Europy

Wprowadzenie

W samym sercu barokowego Drezna, przy placu Neumarkt, wznosi się jedna z najbardziej niezwykłych świątyń Europy – Frauenkirche, czyli Kościół Najświętszej Maryi Panny. Jej sylwetka, zwieńczona monumentalną kamienną kopułą, od wieków stanowi znak rozpoznawczy miasta. Choć historycznie związana z protestantyzmem, świątynia ta nosi w sobie imię i symbolikę Maryi, a przez swój los – zburzenie i odbudowę – zyskała status duchowego znaku Europy, niosącego przesłanie nadziei, pojednania i duchowej tożsamości. Niniejszy esej przybliży historię Frauenkirche, a także podejmie próbę refleksji nad jej symbolicznym znaczeniem – zwłaszcza w świetle myśli Gertrud von le Fort, niemieckiej pisarki i konwertytki katolickiej, której twórczość łączyła w sobie głęboki wymiar kobiecości, maryjności i duchowego oporu wobec rozpadu wartości.


1. Historia Frauenkirche – od katolickiej kaplicy do protestanckiego arcydzieła

Pierwsze wzmianki o Frauenkirche w Dreźnie pochodzą z XIII wieku. Wówczas istniała tam niewielka katolicka kaplica pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny – „Unserer lieben Frau”. Wraz z nadejściem reformacji do Saksonii w 1539 roku, świątynia przeszła w ręce luterańskie, jednak jej tytuł maryjny został zachowany – co jest faktem wyjątkowym na tle innych krajów reformowanych.


W latach 1726–1743 na miejscu dawnej gotyckiej świątyni wzniesiono nowy, barokowy kościół według projektu George’a Bähra, nadwornego architekta elektorów saskich. Charakterystyczna kamienna kopuła – tzw. „Steinerne Glocke” (kamienny dzwon) – stała się nie tylko symbolem Drezna, lecz także arcydziełem XVIII-wiecznej architektury protestanckiej. Mimo że Frauenkirche była świątynią luterańską, jej forma – monumentalna, bogata, przestrzenna – nawiązywała do katolickich koncepcji architektury barokowej, a sam projektant był głęboko przekonany o uniwersalnym pięknie sakralnym jako języku wiary ponad podziałami wyznaniowymi.


2. Ruina i odrodzenie – duchowy los Frauenkirche


W nocy z 13 na 14 lutego 1945 roku, podczas alianckich nalotów dywanowych na Drezno, Frauenkirche została doszczętnie zniszczona. Jej monumentalna kopuła zapadła się pod wpływem ekstremalnej temperatury. Z pierwotnego budynku ocalały jedynie fragmenty murów i kamiennych dekoracji.


Przez następne 50 lat ruiny Frauenkirche pozostawały nietknięte, stanowiąc symboliczny pomnik wojny i zniszczenia. Dla mieszkańców Drezna – zarówno wierzących, jak i niewierzących – wypalone szczątki świątyni stały się niemym świadkiem nie tylko tragedii miasta, ale i kryzysu duchowego całej Europy. W tym sensie ruina nabrała wymiaru egzystencjalnego i teologicznego – jako „memento mori” zachodniej cywilizacji.


W 1994 roku rozpoczęto zakrojoną na szeroką skalę odbudowę Frauenkirche – finansowaną przez międzynarodowe fundacje, osoby prywatne, organizacje kościelne i państwowe. Z ponad 8000 oryginalnych kamieni, około 3800 udało się ponownie wkomponować w nową strukturę. Ostateczne otwarcie zrekonstruowanej świątyni nastąpiło w 2005 roku, a rok później konsekrowano nowy ołtarz. Dziś Frauenkirche funkcjonuje jako luterański kościół, przestrzeń koncertowa i centrum dialogu ekumenicznego oraz międzynarodowego pojednania.





3. Kobiecy wymiar duchowości i symbolika Maryjna


Choć Frauenkirche nie powrócił do liturgii katolickiej, jego symbolika maryjna pozostaje obecna zarówno w architekturze, jak i w samej nazwie. Fakt, że w sercu protestanckiego miasta zachowano wezwanie „Naszej Pani”, nosi głębokie znaczenie teologiczne. Maryja, jako figura Kościoła, oblubienicy i matki, pozostaje – mimo reformacyjnych rozłamów – symbolem jedności duchowej chrześcijaństwa.


W tym kontekście warto przywołać refleksje Gertrud von le Fort (1876–1971) – niemieckiej pisarki, konwertytki na katolicyzm i autorki m.in. słynnej noweli „Ostatnia na szafocie” oraz „Niewiasty Wiecznej”. Von le Fort postrzegała kobietę jako ostatni bastion sacrum, strażniczkę tajemnicy, która trwa nawet wtedy, gdy instytucje upadają. W jej ujęciu Maryja jest nie tylko wzorem kobiecości, ale także znakiem trwania Kościoła w czasie próby, jak pisała w „Niewieście Wiecznej”, że w kobiecie, a przez nią w Maryi, Bóg zachował to, co ukryte, czyste i wieczne – nie jako triumf, lecz jako ofiarę.


W czasach kryzysu duchowego, w których Europa zdaje się gubić swój fundament, takie miejsca jak Frauenkirche – oraz takie myślicielki jak Gertrud von le Fort – przypominają, że piękno, wierność i duchowe macierzyństwo mogą ocalić więcej, niż potrafi polityka i kultura razem wzięte.


Bo choć zburzono ściany, nie zburzono pamięci.

A choć zapomniano modlitwy, nie zapomniano Imienia: Maryja i oby Maryja wyprosiła łaskę powrotu ludzi modlących się w tym miejscu do Kościoła katolickiego, jako do domu.


📚 Bibliografia:

  • Hans-Joachim Kunsch, Die Frauenkirche zu Dresden. Geschichte und Bedeutung, Verlag der Kunst, 2005.
  • Gertrud von le Fort, Niewiasta Wieczna, Wydawnictwo Ancilla, 2024
  • Gertrud von le Fort, Ostatnia na szafocie, Wydawnictwo Ancilla, 2025
  • Offizielle Seite der Dresdner Frauenkirche: frauenkirche-dresden.de


Komentarze

Polecane posty

Copyright © Mama lingwistka