TRYB JASNY/CIEMNY

Translate

Jak czytać książkę „Niewiasta Wieczna”?


Książka „Niewiasta Wieczna” Gertrud von le Fort jest przepiękną medytacją, którą czytamy po krótkim fragmencie, żeby ją wnikliwie przeanalizować. Zamieszczam poniżej fragment z proponowaną interpretacją. W taki sposób osobiście pracuję z tą książką. Mam nadzieję, że zainspiruję tym fragmentem innych i zachęcę do sięgnięcia po tę niezwykłą lekturę. 

„Przekonanie, że nie istnieje prawo kobiety do posiadania dziecka, lecz istnieje prawo dziecka do posiadania matki, odpowiada innej kobiecej prawdzie naszych czasów: nie ma na świecie tak zwanego „prawa kobiety" do pracy i powołania, lecz istnieje na świecie prawo dziecka do kobiety. O ile wszystkie znaki nas nie mylą, prawo to stało się w ostatnich dziesięcioleciach niezwykle ważne. Dzisiejsze wołanie o matkę nie wynika tylko z pragnień związanych z polityką demograficzną, lecz subtelnie kryje się w nim duchowe pragnienie; nic bowiem nie opisuje stanu dzisiejszego świata głębiej i bardziej tragicznie niż całkowity brak wszelkich postaw macierzyńskich, czyli brak sił, które faktycznie wspierają, rodzą i przez to przynoszą owoce. Same dobre chęci nigdy jednak nie wystarczą. Stąd przerażający brak błogosławieństwa dla tak wielu z natury dobrych i pożytecznych przedsięwzięć.


Wraz z tymi przemyśleniami pozornie opuściliśmy tematykę kobiety ponadczasowej, lecz tak naprawdę rezygnujemy z uwzględniania czasu. Kobieta ponadczasowa to ta, której nie da się umieścić w czasie. Naturą matki jest przekraczanie czasu. Tak jak kobieta rodząca niesie życie w nieskończoność, tak też w swej zdolności do pielęgnowania i chronienia życia przenosi w czasie pierwiastek wieczności”


Komentarz do fragmentu „Niewiasty Wiecznej” Gertrud von le Fort:


Ten fragment porusza głęboko refleksyjny i kontrowersyjny temat roli kobiety, macierzyństwa i ich duchowego znaczenia we współczesnym świecie. Gertrud von le Fort szkicuje w nim:


1. Odwrócenie perspektywy praw: od kobiety do dziecka


Autorka dokonuje przesunięcia akcentu: zamiast mówić o prawie kobiety do posiadania dziecka, mówi o prawie dziecka do posiadania matki. Podobnie, „prawo kobiety do pracy i powołania” zostaje przeciwstawione „prawu dziecka do kobiety”. To ujęcie podkreśla, że relacje rodzinne (zwłaszcza macierzyństwo) nie mogą być analizowane wyłącznie przez pryzmat indywidualnych praw dorosłych, lecz muszą brać pod uwagę potrzeby i prawa istot bardziej bezbronnych — dzieci.


2. Duchowy wymiar macierzyństwa


Fragment sugeruje, że we współczesnym świecie istnieje „duchowe pragnienie matki” — nie tylko w sensie biologicznym, lecz w sensie obecności postawy macierzyńskiej: wspierającej, dającej życie, pielęgnującej i chroniącej. Współczesny świat cierpi na „brak postaw macierzyńskich”, co prowadzi do duchowej pustki i braku owocności, mimo pozornie dobrych intencji.


3. Macierzyństwo jako wartość ponadczasowa


Kobieta „ponadczasowa” nie jest uwięziona w historycznych kontekstach czy zmieniających się rolach społecznych. Macierzyństwo zostaje tu ukazane jako coś transcendentnego, wiecznego, przekraczającego granice czasu — jako duchowa siła obecna niezależnie od epoki. Kobieta, która rodzi i wspiera życie, uczestniczy w czymś większym niż tylko biologiczne funkcje — wnosi do świata element wieczności.


Fragment ten ukazuje macierzyństwo jako wartość duchową, etyczną i ponadczasową, podkreślając konieczność obecności postawy macierzyńskiej w świecie – niekoniecznie tylko w sensie biologicznym, lecz jako archetyp siły chroniącej i wspierającej życie. Jednocześnie stanowi on krytykę współczesnych dyskursów praw jednostki, które – zdaniem autorki – zbyt często pomijają relacyjny i odpowiedzialnościowy wymiar macierzyństwa.


Gorąco zachęcam do lektury „Niewiasty Wiecznej” Gertrud von le Fort. To przepiękna medytacja do czytania po akapicie. 


Książka dostępna jest na stronie Wydawnictwa Ancilla 

Komentarze

Polecane posty

Copyright © Mama lingwistka